آموزش خواندن جدول بار جرثقیل

آموزش خواندن جدول بار جرثقیل


با آموزش خواندن جدول بار جرثقیل در خدمت شما هستیم. اگر به تازگی با جرثقیل و نحوه استفاده از آن آشنا شده اید می دانید که جرثقیل ها دارای یک جدول بار اختصاصی می باشند که می بایست با توجه به آن پیش رفت. اما خواندن این جدول بار توسط هر کسی امکان پذیر نیست و بایستی در این زمینه تجربه کافی را داشته باشید و آموزش های لازم را دیده یابشد.

جدول بار جرثقیل در واقع جزئیات و ویژگی های جرثقیل را بیان می کند و نشان می دهد که چگونه با تغییر شعاع کاری و زاویه ظرفیت های باربری تغییر می کند. در صورتی که پیش از اجاره جرثقیل جدول بار آن را بررسی نکنید ممکن است به ظرفیتی بیشتر و یا کمتر از آنچه که نیاز دارید برسید و در هر دو صورت ضرر مالی را متحمل خواهید شد. در این مقاله با آموزش خواندن جدول بار جرثقیل با ما همراه باشید.

جدول بار جرثقیل چیست؟

پیش از اینکه یک جرثقیل را اجاره کنید لازم است که یک جدول بار از جرثقیل مور نظر را بررسی کنید تا مطمئن شوید جرثقیل مورد نظر برای کار شما مناسب است. همه ی افراد مرتبط از اپراتور جرثقیل گرفته تا سرپرستان و حتی فروشندگان جرثقیل می بایست توانایی خواندن و استفاده از جدول بار را داشته باشند. در اینجا آموزش خواندن جدول بار جرثقیل را برای شما سرح خواهیم داد.

آموزش خواندن جدول بار جرثقیل

جهت آموزش با یک مثال شروع می کنیم. برای این کار از جدول بار جرثقیل بوم تلسکوپی با ظرفیت 45 تن استفاده می کنیم. 

ابعاد و وزن

در بخشی از جدول بار این جرثقیل ابعاد جرثقیل آورده شده است. این بخش حاوی اطلاعاتی در مورد کار با جرثقیل در حالتی که جک های تعادلی باز شده اند، وزن در هنگام جابجایی و ابعاد دیگر می باشد. دانستن این اطلاعات به خصوص هنگامی که در یک فضای محدود کار می کنیم بسیار حیاتی است. وزن حمل و نقل که در پایین نشان داده شده است، کشنده ای که بایستی برای این منظور استفاده شود را نمایش می دهد، همچنین نحوه قرار گیری جرثقیل روی کشنده، و اینکه چه مجوزهایی برای انتقال جرثقیل به سایت کاری نیاز است را در بر می گیرد.

آموزش خواندن جدول بار جرثقیل
آموزش خواندن جدول بار جرثقیل

ظرفیت بالابری

در بالای این جدول، اعداد برای زمانی که از وزنه تعادل ۶٫۵ تن استفاده شده، و جک های تعادلی به طور کامل باز شده اند، نشان داده شده است.  اعداد ثبت شده در سمت چپ جدول، شعاع کاری را نشان می دهند. که عبارت است از فاصله ی مرکز ثقل جرثقیل از مرکز ثقل بار.

بایستی اشاره کنیم که همواره بیشترین ظرفیت بالابری در کمترین ارتفاع باز شدگی بوم به دست می آید، و در حالتی که جک های تعادلی به صورت کامل و صحیح باز شده اند. با اینکه بیشترین ظرفیت این جرثقیل ۴۵ تن است، ولی هرگونه شعاع کاری بیشتر یا ارتفاع بالاتر، بیشترین ظرفیت را به صورت چشمگیری کاهش می دهد.

آموزش خواندن جدول بار جرثقیل
آموزش خواندن جدول بار جرثقیل

محدوده بالابری

این بخش نیز همانند ظرفیت بالابری بسیار مهم است. این جدول نشان می دهد که چه طولی از بوم برای لیفت کردن بار در یک شعاع و ارتفاع مشخص نیاز خواهد بود. 

آموزش خواندن جدول بار جرثقیل
آموزش خواندن جدول بار جرثقیل

زوایای بالابری

در این بخش از آموزش خواندن جدول بار جرثقیل به جدول زوایای باربری می پردازیم. این جدول بیشترین مقدار بالابری را زمانی که از بوم کمکی استفاده می شود، نشان می دهد. بالابری ها با طول بوم کمکی ۳۲و ۴۹ فوت ( در حالی که بوم اصلی به مقدار ۱۰۵ فوت باز شده است ) نمایش داده شده است. با زوایای بالابری بیشتر، مقدار ماکزیمم ظرفیت بالابری کاهش می یابد. در جرثقیل بوم تلسکوپی، می توان به صورت اتوماتیک از داخل کابین اپراتور، زاویه را تنظیم کرد. در جرثقیل بوم خشک مطمئنا این زاویه ثابت است.

آموزش خواندن جدول بار جرثقیل
آموزش خواندن جدول بار جرثقیل

جرثقیل در حال حرکت

این جدول، ظرفیت های بالابری را در حالت باربرداری و حرکت نشان می دهد. در اینجا وزن کلی قابل حمل در زاویه کاری ۳۶۰ درجه و حالتی که جرثقیل روی چرخ ها قرار دارد، وزن کلی وقتی که در زاویه صفر، به آرامی چرخش صورت می گیرد، و وزن کلی قابل حمل هنگامی که با سرعت ۲٫۵ مایل بر ساعت ( ۴ کیلومتر بر ساعت ) حرکت صورت می گیرد، نشان داده شده است. ستون سمت چپ، همچنان شعاع کاری را نشان می دهد و ستون سمت راست، بیشترین طول بوم را در این حالت نشان می دهد.

آموزش خواندن جدول بار جرثقیل
آموزش خواندن جدول بار جرثقیل
به این محتوا امتیاز دهید
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *