انواع جرثقیل و کاربرد آن

انواع جرثقیل و کاربرد آن


آیا با انواع جرثقیل و کاربرد آن ها برای حمل انواع اجسام سنگین و ماشین آلات یا تجهیزات مختلف آشنا هستید و می دانید که برخی از انواع جرثقیل ممکن است بتوانند بارهای دارای وزن های بالای ده تن تا پنجاه تن را بلند کنند؟

امروزه انواع جرثقیل با ظرفیت های مختلف برای استفاده در کاربری های مختلف طراحی و ساخته شده اند که هر یک از آن ها دارای مشخصات منحصر به فرد خود است.

شرکت های متعددی هستند که در کشورهای مختلف دنیا اقدام به طراحی و ساخت انواع جرثقیل می کنند که از جمله آن ها می توان به شرکت سازنده جرثقیل های پالفینگر اشاره کرد.

این شرکت ها محصولات خود را در مدل های متنوعی روانه بازار می کنند که ممکن است دارای مشخصات مختلف مانند طول بوم یا توان کاملا متفاوتی باشند.

برای همین است که آشنایی با انواع جرثقیل و کاربرد آن  ها می تواند برای بسیاری از افراد جالب باشد. این آشنایی به خصوص در صورت نیاز به اجاره جرثقیل برای استفاده از آن در سایت های عمرانی یا برای حمل بار و جابجا کردن اجسام سنگین می تواند مهم باشد.

جرثقیل نوین به عنوان یکی از شرکت های معتبر در سطح تهران که امکان استفاده از این تجهیزات را برای شهروندان فراهم کرده است و در ادامه به معرفی انواع جرثقیل و کاربرد آن ها خواهد پرداخت. شما می توانید در صورت نیاز به اجاره جرثقیل در تهران و کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین مدل های جرثقیل با کارشناسان شرکت تماس بگیرید تا راهنمایی های بیشتری در مورد انواع جرثقیل و کاربرد آنها در اختیار شما قرار دهند.

انواع جرثقیل دارای دکل

یکی از مهم ترین بخش هایی که بسیاری از جرثقیل ها دارند دکل آن ها است. در واقع بدون دارا بودن دکل امکان حمل بار برای انواع جرثقیل امکان پذیر نخواهد بود. این دکل ها می توانند باز شده و در زاویه خاصی امکان حمل بار را داشته باشند. برای همین است که در صورتی که علاقه مند به آشنایی با انواع جرثقیل و کاربرد آن ها هستید بهتر است با تفاوت دکل های انواع جرثقیل بیشتر آشنا شوید.

شعاع و ارتفاع باربرداری چیست؟

یکی از مهم ترین پارامترهایی که دکل جرثقیل روی آن تاثیر می گذارد شعاع باربرداری است. این شعاع به فاصله افقی بین بار و مرکز سوئینگ جرثقیل ها گفته می شود که نشان می دهد یک جرثقیل تا چه فاصله ای امکان بلند کردن بار و جابجا کردن آن را خواهد داشت.

علاوه بر این ارتفاع باربرداری جرثقیل که به حداکثر ارتفاع از سطح زمین گفته می شود که دکل امکان بلند کردن بار را دارد پارامتر مهم دیگری است که می تواند با نوع دکل تعیین شود. این فاصله با اندازه گیری فاصله بین هوک و سطح زمین قابل اندازه گیری خواهد بود.

طول بوم جرثقیل

با توجه به اهمیتی که دکل جرثقیل و مشخصات آن دارد، باید توجه کنید مشخصه مهمی که در انواع جرثقیل تفاوت دارد و باعث می شود ما شاهد تفاوت در اندازه دکل و کاربردهای انواع تجهیزات باشیم طول بوم دستگاه است. این طول به فاصله بین انتها و سر بوم گفته می شود که محل اتصال قرقره جرثقیل است.

با نگاهی به این تجهیزات به راحتی می توان متوجه شد برای بررسی انواع جرثقیل و کاربرد آن ها، توجه به طول بوم و مشخصات دکل می تواند نقش تعیین کننده ای در فاصله حمل بار و حداکثر ارتفاع قابل دستیابی دارد.

انواع جرثقیل کفی دار

پس از دکل و بوم جرثقیل، کفی آن به خصوص در جرثقیل های متحرک دارای اهمیت است. زیرا در صورت نیاز به حمل بار با جرثقیل در جاده های درون شهری و برون شهری توجه به این مشخصه مهم خواهد بود.

نوع کفی و میزان ظرفیت آن تعیین کننده انواع جرثقیل و کاربرد آن ها برای حمل ماشین آلات سنگین و وسایلی مانند انواع خودرو توسط خاور یا سایر انواع جرثقیل خواهد بود.

خوشبختانه در صورت نیاز به اجاره جرثقیل در تهران یا سایر نقاط کشور می توانید به راحتی موفق به اجاره جرثقیل خاور یا جرثقیل های ده تن دارای کفی شوید.

لازم به ذکر است از جرثقیل های متداول که در بسیاری از کاربری ها توسط شهروندان برای حمل خودروهای سبک و یا حمل ماشین آلات استفاده می شوند جرثقیل های کفی دار و دارای توان کمتر یا برابر ده تن می باشند.

انواع جرثقیل کابین دار

جرثقیل های کابین دار برای حمل متخصصان یا نفرات به ارتفاع مشخص برای انجام عملیات ویژه به کار می روند.

باید توجه داشته باشید که در این جا منظور از کابین جرثقیل با کابین محل حضور اپراتور یا راننده جرثقیل نیست. بلکه کابینی است که توسط جرثقیل به ارتفاع مشخصی بلند می شود.

این ارتفاع می تواند کمتر از ده متر باشد. اما در مواردی به بیش از دوازده متر نیز می رسد. برای مثال می توان به کاربری هایی اشاره کردکه برای دسترسی به سقف سوله نیاز به حمل نفرات به ارتفاع بالای ده متر می باشد اشاره کرد.

در این کاربری ها ممکن است نیاز به انجام تعمیرات در سقف یا تعویض لامپ ها یا نصب تجهیزات جدید باشد.

لازم به ذکر است استفاده از انواع جرثقیل و کاربرد آن ها با استفاده از کابین منحصر به داخل سوله ها نیست.

بلکه به عنوان یک مثال دیگر می توان به انجام تعمیرات در نمای بیرونی ساختمان های چند طبقه اشاره کرد. در این کاربرد به طور حتم اجاره جرثقیل  به نظر گزینه مناسب تری در مقایسه با نصب داربست می باشد.

با توجه به وجود تعداد زیادی ساختمان چند طبقه در پایتخت به طور حتم یکی از کاربری هایی که می توان در آن از انواع جرثقیل کابین دار استفاده کرد برای همین مقاصد می باشد.

البته برای نصب تجهیزات و یا تعویض آن ها در سیستم های انتقال و شبکه توزیع برق یا در سیستم های مخابراتی نیز از انواع جرثقیل کابین دار استفاده می شود.

با این وجود در این موارد شرکت های توزیع برق و شرکت مخابرات ممکن است این جرثقیل ها را برای استفاده توسط پرسنل خود خریداری کرده باشند.

ظرفیت انواع جرثقیل و کاربرد آن

یکی از مهم ترین مشخصه هایی که تفاوت انواع جرثقیل و کاربرد آن ها را مشخص می کند ظرفیت باربرداری آن ها است. در واقع ظرفیت جرثقیل یکی از مهم ترین مشخصه هایی است که در زمان خرید و یا اجاره آن باید مورد توجه قرار گیرد.

زیرا در زمان نیاز به استفاده از جرثقیل امکان حمل یا بلند کردن بارهایی که بیش از ظرفیت جرثقیل هستند وجود نخواهد داشت.

معنی ظرفیت باربرداری چیست؟

این اصطلاح در زبان انگلیسی با عبارت lifting capacity نشان داده می شود و اهمیت ویژه ای در زمان خرید یا اجاره جرثقیل دارد. برای همین در صورت علاقه به آشنایی با انواع جرثقیل و کاربرد آن ها به طور حتم باید با تفاوت ظرفیت هر یک از مدل های جرثقیل آشنا شوید.

جرثقیل های دارای ظرفیت کمتر از 10 تن

این جرثقیل ها با توجه به ظرفیت باربرداری خود امکان حمل بار و ماشین آلات با وزن کمتر از ده تن را خواهند داشت. جرثقیل خاور یا جرثقیل های نیسانی از جمله ساده ترین و شناخته شده ترین این تجهیزات هستند.

انواع جرثقیل بالای ده تن و کاربرد آن ها

این تجهیزات همان طور که از نام آن ها مشخص است دارای ظرفیت بالای ده تن هستند. برای همین امکان استفاده در پروزه های سنگین تر را دارند. بسیاری از آن ها نیز دارای شعاع و ارتفاع باربرداری قابل توجهی هستند. برای همین است که برای اجرای پروژه های عمرانی و ساختمانی نیز به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند.

اجاره انواع جرثقیل در تهران

به طور حتم بسیاری از مردم با اصطلاحات فنی و یا انواع تجهیزات و دستگاه هایی که می توانند برای حمل بار در اوزان سنگین مورد استفاده قرار گیرند آشنا نیستند. برای همین با انواع جرثقیل و کاربرد آن ها (در پیشبرد عملیات اجرای پروژه های مختلف و مباحث تخصصی مرتبط با آن) به طور کامل آشنایی ندارند.

با این وجود اگر قصد اجاره جرثقیل برای استفاده در کاربری های خاص را داشته باشید به نظر می رسد که آشنایی با انواع جرثقیل و کاربرد آن ها می تواند کمک زیادی به انتخاب بهترین آن ها برای کاربرد مدنظر شما بنماید.

به خصوص در صورتی که قصد سرمایه گذاری برای خرید جرثقیل را داشته باشید به طور حتم توجه به مشخصات کیفی و فنی آن می تواند نقش تعیین کننده ای در امکان استفاده حداکثری از این تجهیزات داشته باشد.

آشنایی با انواع جرثقیل و کاربرد آن ها

به طور معمول شرکت های ارائه دهنده خدمات اجاره جرثقیل می توانند در صورت نیاز بهترین دستگاه را برای انتخاب و کرایه به شهروندان و شرکت ها معرفی کنند. برای همین نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد.

در واقع بسیاری از شهروندان نیازی به آشنایی با انواع جرثقیل و کاربرد آن ها ندارند و در مواقع خاص مانند نیاز به حمل خودرو یا استفاده در ساخت واحد مسکونی به راحتی می توانند با مشاوره با کارشناسان شرکت های کرایه دهنده این تجهیزات اطلاعات بیشتری به دست آورند.

با این وجود در پایان این متن تلاش کرده ایم به چند مشخصه مهم که باعث تمایز بین انواع جرثقیل و کاربرد آن ها می شود اشاره کنیم:

1.      بار اسمی نهایی

این مشخصه با در نظر گرفتن طول بوم و شعاع کار جرثقیل مشخص می شود و در واقع به نوعی بیان کننده ظرفیت باربرداری جرثقیل است. به همین دلیل تاثیر بسیار زیادی بر تمایز انواع جرثقیل و کاربرد آن ها دارد.

2.      بار اسمی

همان طور که می دانید هر یک از انواع جرثقیل دارای سازوکار خاصی برای بلند کردن یا جابجا نمودن اجسام سنگین است. بار اسمی مشخصه ای است که رابطه مستقیم با بار اسمی نهایی دارد. به گونه ای که با کم کردن وزن هوک و تجهیزات باربرداری از بار اسمی نهایی می توان موفق به محاسبه بار اسمی جرثقیل شد.

3.      شعاع و ارتفاع باربرداری

با در نظر گرفتن مرکز سوئینگ جرثقیل و فاصله ای که امکان بلند کردن یا جابجایی بار وجود دارد می توان موفق به محاسبه شعاع باربرداری یا ارتفاع قابل دسترسی شد.

شعاع و ارتفاع باربرداری هنگام بارگیری و تخلیه بار یا بلند کردن اجسام از روی زمین مهم خواهد بود. برای همین در بررسی انواع جرثقیل و کاربرد آن توجه ویژه ای به این دو مشخصه می شود.

4.      زاویه باربرداری

زاویه ای که بوم جرثقیل با افق تشکیل می دهد با نام زاویه باربرداری شناخته می شود. توجه داشته باشید که سرعت افزایش زاویه بوم و یا سرعت باز شدن بوم نیز دو مولفه مهم دیگر برای استفاده از این تجهیزات هستند.

فاکتورهای موثر بر انواع جرثقیل و کاربرد آن ها

چند مشخصه و اصطلاح مهم در ارتباط با انواع جرثقیل در بخش های قبل مورد بررسی قرار گرفت.

لازم به ذکر است که مولفه های دیگری هم هستند که در زمان اجاره یا خرید جرثقیل به آن ها توجه می شود.

مهم ترین فاکتورهای موثر بر انواع جرثقیل و کاربرد آن ها توان یا ظرفیت باربرداری و مواردی مانند مولفه های ذکر شده در زیر هستند:

  • طول دکی جرثقیل
  • نوع کفی (در جرثقیل کفی دار)
  • نوع سبد یا کابین (در جرثقیل کابین دار)

هزینه اجاره انواع جرثقیل

شاید برخی از افراد علاقه مند به آشنایی با انواع جرثقیل و کاربرد آن ها در تهران یا شهرستان ها باشند.

 به طور حتم هم ترین کاربری انواع جرثقیل بلند کردن اجسام و ماشین آلات با اوزان بالا است. با این وجود انواع جرثقیل ممکن است توان های بسیار متفاوتی داشته باشند.

برای همین در زمان نیاز به خرید یا اجاره جرثقیل توجه به مشخصات فنی این دستگاه ها بسیار مهم است.

اگر اطلاعات کافی در مورد مدل های مختلف جرثقیل و کاربرد هر یک ندارید، توصیه می شود با افراد خبره مشورت کنید.

جرثقیل نوین یکی از شرکت های ارائه دهنده خدمات اجاره جرثقیل شبانه روزی است که در صورت نیاز شهروندان محترم می تواند راهنمایی های لازم را با ارائه مشاوره در مورد انواع جرثقیل و کاربرد آن ها در اختیار شما قرار دهد.

به این محتوا امتیاز دهید
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *